Masaż sportowy

 

Masaż sportowy jest formą masażu klasycznego wzbogaconą w dłuższe, bardziej energiczne i silniejsze chwyty. Prawidłowo wykonany spełnia następujące funkcje (cele):

  • profilaktyczną – zapobiegając objawom patologicznym które mogą powstać w wyniku dużych przeciążeń
  • rozgrzewającą – przygotowującą do treningów czy zawodów
  • regenerującą – przyspieszając powrót organizmu po dużym wysiłku do stanu prawidłowego
  • leczniczą – wspomagając leczenie urazów powstałych podczas treningów czy zawodów

Przeprowadzenie masażu sportowego uzależnione jest od wielu czynników. Przy zabiegu bierze się pod uwagę wiek, płeć, dyscyplinę sportową, stan wytrenowania, stan reaktywności neurowegetatywnej, partie mięśni, najbardziej poddane wysiłkowi fizycznemu, rozciąganiu, urazom czy mikrourazom, porę roku, cykl treningowy.

Aby masaż ten był skuteczny, zaleca się stosowanie tak jak w przypadku masażu leczniczego ok 15-20 zabiegów w jednej serii z przerwą ok 2 tygodnie, po czym stosuje się kolejną serię zbiegów.

Masaż sportowy można podzielić w zależności od zadań jakie ma spełniać:

1. Masaż podtrzymująco-kondycyjny – wykonywany w okresie przejściowym, w czasie przerwy w regularnych treningach. Zadaniem jego jest utrzymanie kondycji sportowca na stałym poziomie. Najczęściej stosuje się masaż całościowy co drugi dzień w celu aktywizacji układu ruchu i krążenia.

2. Masaż przedwysiłkowy – zapobiegawczy (przedstartowy) – wykonywany bezpośrednio przed zawodami, powoduje maksymalne rozgrzanie w krótkim czasie tych grup mięśniowych, które wykonują na zawodach największą pracę. Stanowi on formę rozgrzewki i wykonywany jest ok. 5 minut przed startem, a trwa ok. 10 minut.

3. Masaż międzywysiłkowy – regeneracyjny (międzystartowy) – wykonuje się w przerwie pomiędzy poszczególnymi startami albo bezpośrednio po zawodach lub intensywnym treningu. Zadaniem jego jest doprowadzenie organizmu po wysiłku do stanu prawidłowego w krótkim czasie. Czas zabiegu to ok. 15 minut.

4. Masaż powysiłkowy – treningowy – wykonywany w całym okresie treningowo-startowym. Zadaniem jego jest przygotowanie sportowca do treningu, eliminacja zjawiska przetrenowania oraz przyspieszenie odnowy biologicznej organizmu. Przeprowadzany całościowo ok. 2 godziny po treningu czy zawodach, trwa ok. 60 minut.

Masaż sportowy jest jednym z elementów, który wchodzi w skład kompleksu zabiegów odnowy biologicznej. Aby zwiększyć efekty tego masażu, należy łączyć go z innymi metodami fizykalnymi, jak np.: naświetlania, okłady, sauny, prądy, ultradźwięki, magnetoterapia, laseroterapia, kąpiele.